ad2
Η παρακάτω έκθεση-αναφορά του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) παρουσιάζει τα...
αποτελέσματα αρχικής έρευνας τιμών των προϊόντων του οργανωμένου
λιανεμπορίου τροφίμων (μεγάλα Σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα το Πάσχα 2014.
Βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από
αλυσίδες καταστημάτων οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (μεγάλα
Σουπερμάρκετ) και αφορούν τις τιμές της Μεγάλης Εβδομάδας.
Σύμφωνα
με τα στοιχεία της μελέτης και ειδικά για το νωπό ελληνικό αρνί την
Μεγάλη Εβδομάδα 2014 (14 Απριλίου – 20 Απριλίου) η τιμή υπολογίζεται ότι
θα είναι χαμηλότερη κατά 5,5% σε σχέση με την αντίστοιχη Μεγάλη
Εβδομάδα του 2013.
Συγκεκριμένα η μέση τιμή για το ελληνικό νωπό
αρνί δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 6 ευρώ το κιλό τη Μεγάλη Εβδομάδα
και εκτιμάται ότι θα φτάσει και κάτω από 5,50 ευρώ. Το ποσό αυτό
αντιστοιχεί σε μείωση της μέσης τιμής στα σουπερμάρκετ κατά 5,5% σε
σχέση με το προηγούμενο έτος. Λίγο μεγαλύτερη εκτιμάται ότι θα είναι η
μείωση τιμής για το ελληνικό νωπό κατσίκι με την μέση τιμή να
διαμορφώνεται κάτω από 6,73 € το κιλό με ποσοστιαία μεταβολή 9,39%.
Οι
τιμές είναι ενδεικτικές για την αρχή της Μεγάλης Εβδομάδας και ανάλογα
με τη ζήτηση αναμένεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο καθώς πλησιάζει το
Μεγάλο Σάββατο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι την τελευταία τετραετία η
μέση τιμή του αρνιού για το Πάσχα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ
παρουσιάζει συνολική μείωση 25%.
Επίσης οι τιμές αυτές δεν
περιλαμβάνουν προωθητικές-εκπτωτικές ενέργειες που ήδη πραγματοποιούνται
αυτή την περίοδο από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ. Χαρακτηριστικό
είναι ότι η μέση εκτιμώμενη επίδραση στην τιμή του αρνιού από τις
προσφορές με τη μορφή επιπλέον εκπτώσεων, δωροεπιταγών και επιστροφής
χρημάτων για επόμενες αγορές είναι επιπλέον 10% περίπου.
Με βάση
τα ανανεωμένα στοιχεία των τιμοληψιών του ΙΕΛΚΑ, το μέσο τυπικό καλάθι
του 2014 υπολογίζεται στα 41,49€ μειωμένο κατά 6,31% σε σχέση με το
2013. Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση στην τιμή παρουσιάζουν οι πατάτες
(-26%), το κρασί-μοσχοφίλερο (-20%) και τα αυγά (-18%).
Οι
μειώσεις αυτές οφείλονται στην ένταση του ανταγωνισμού που προκαλείται
από τη συνεχιζόμενη ύφεση και την αναμενόμενη μείωση της κατανάλωσης.
Επίσης, η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ
από την υπόλοιπη αγορά είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της
αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των
σουπερμάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους
προμηθευτές.